Hornbæk

Nyt busnet træder i kraft den 12. december

Bedre busdækning til flere og sammenhæng med Kystbanens køreplan bliver en af fordelene.

Den 12. december får flere busser i Helsingør Kommune nye ruter og nye køreplaner. Det besluttede byrådet med vedtagelsen af det nye busnet i foråret 2021.

Carina Botoft, der er geograf og projektleder i Center for By, Land og Vand har arbejdet med at implementere det nye busnet siden 2019. Hun ser positivt på ændringerne, som kommer til at betyde bedre busbetjening i de områder, hvor der bor, studerer og arbejder flest. Her svarer hun på, hvad borgerene kan forvente af det nye busnet:

Hvorfor skal Helsingør have et nyt busnet?

– I det nuværende busnet bliver mange strækninger betjent med flere forskellige buslinjer. Det gør det svært for mange at overskue busnettet. Flere steder kører busserne også som ringlinjer, hvilket betyder længere rejsetid for borgerne, der skal køre i ring for at komme fra A til B, frem for at kunne køre via en mere direkte linjeføring.

Derfor har vi i samarbejde med Movia forsøgt at lave et busnet, som giver bedre og mere direkte busbetjening til flest mulige borgere. Altså en bedre dækning hvor der bor, arbejder og studerer flest. Samtidig er der behov for at få de store linjer til at passe bedre sammen med kystbanen, der også får ny køreplan den 12. december.

Hvad bliver de største ændringer i forhold til i dag?

Den største ændring bliver på linje 801A, som kommer til at binde Helsingør, Snekkersten og Espergærde bedre sammen, ligesom linjen får kvarters drift. 801A får også en længere rute, men tilbyder til gengæld en direkte forbindelse mellem de tre byer. Så får vi linje 802 og 803 som er nye bybusser med hver sin rute mellem Helsingør og Snekkersten.

– Vi nedlægger som en af de sidste kommuner vores to servicebuslinjer, som har meget få passagerer og kører snirklede ruter. Det har krævet et stort offentligt tilskud at holde de ruter åbne.

Hvilke passagerer kommer til at opleve bedre busbetjening / flere busser?

– Vores store boligområder fx Vapnagaard og Nøjsomhed får bedre busbetjening. Også de nye boligområder langs Hovvej i Espergærde får fire busser i timen, ligesom det som sagt bliver nemmere for pendlerne at finde en bus, der passer sammen med Kystbanen. Men vi har mange stationer i vores kommune, så det kommer ikke til at passe 100 pct. alle steder.

Hvilke passagerer kommer til at opleve forringelser?

– Passagertallene var meget lave på servicebus 840 og 841. Så de passagerer, primært ældre borgere, der har brugt servicebussen vil opleve det som en forringelse. Men det er vigtigt for mig at sige, at vi faktisk er en af de allersidste kommuner, der har servicebus. De blev indført dengang de almindelige busser havde højt trin ved indgangsdørene. Så kunne man tage servicebussen hvor det var nemmere at komme ind med fx rollator. I dag har alle vores busser lave trin.

Har man behov for kørsel fra dør til dør, så tilbyder kommunen Flextur. Det betyder, at man på Movias hjemmeside eller ved en enkelt opringning til Movia kan bestille en kørsel til et specifikt tidspunkt. Det koster 36 kr., altså lidt mere end busbilletten men til gengæld kan du komme fra dør til dør.

Hvordan finder man nemmest ud af, hvad ændringerne kommer til at betyder for en selv?

– Den vigtigste anbefaling er, at gå ind på rejseplanen og skrive, hvor man skal hen. Husk at vælge en dato efter den 12. december. Man er også velkommen til at ringe til DOTs kundecenter på tlf 70157000 eller gå på dinoffetligetransport.dk og se de nye køreplaner.

De største ændringer på buslinjerne i Helsingør

Linje 801A får en helt ny og længere rute, så fremover er ruten Klostermosevej Nord-Helsingør-Prøvestenen-Snekkersten-Espergærde.

Linje 802 er en ny buslinje mellem Helsingør – Montebello – Snekkersten.

Linje 803 er en ny buslinje mellem Helsingør – Erhvervsskolen – Prøvestenscenteret – Snekkersten.

Linje 347 får flere afgange og kører fremover på strækningen Hornbæk-Horserød-Nygård-Helsingør St., hvor den tidligere kørte til Snekkersten St.

Linje 353 får ny linjeføring i Helsingør og forlænges til Hellebo Park, hvor den erstatter den nuværende betjening med linje 803.

Servicebusserne 840 og 841 erstattes ligeledes af det nye busnet, der både tilbyder flere og senere afgange, end der har været på servicebusserne. Nogle stoppesteder vil ikke længere blive busbetjent. Her henvises til et af de øvrige stoppesteder – eller til betjening med Flextur.

Se alle køreplaner for bus og tog på rejseplanen.dk. Vælg en rejsedag efter 12. december

Kommentarer