Erhverv

Erhvervsvenligheden er lav i Helsingør Kommune

De lokale virksomheder er ikke tilfredse med den erhvervsservice, som de får fra Helsingør Kommune. Sådan har det været i mange år, og sådan er det igen i DI’s årlige måling af virksomhedernes tilfredshed med de lokale erhvervsvilkår, Lokal Erhvervsvenlighed 2021. Helsingør Kommune får bundplacering og ender som nummer 89 ud af de 93 kommuner, der er en del af undersøgelsen. 

”Desværre tegner der sig igen i år et billede af, at virksomhederne ikke føler, at de får tilfredsstillende erhvervsservice. Virksomhederne svarer igen i år, at kommunen ikke er god nok til at informere og gå i dialog med det lokale erhvervsliv. Og vi ved, at der er en direkte sammenhæng mellem kontakten til kommunen og så den generelle oplevelse af erhvervsvenligheden”, siger Peter Lanng Nielsen, formand for DI Hovedstaden.

Formanden ærgrer sig over, at kommunen stadig ikke rykker sig i undersøgelsen trods talrige forsøg på at forbedre servicen overfor virksomhederne.

”Jeg oplever, at man både fra politisk hold og i administrationen forsøger at få fat om roden på problemerne. Men jeg må konstatere, at det i Helsingørs tilfælde er et langt sejt træk”. 

Mange virksomheder angiver udfordringer med at tiltrække arbejdskraft, som et væsentligt problem. Forholdet til jobcenteret vurderes dårligt, og det gør ikke stemningen hos virksomhederne bedre, at ca. 1/3 af virksomhederne har oplevet at rekruttere forgæves inden for det sidste år. 

”Adgangen til kvalificeret arbejdskraft er afgørende for virksomhedernes muligheder for vækst og udvikling. Så når 1/3 har oplevet ikke at kunne rekruttere nye medarbejdere, så præger det virksomhedernes svar. Nu er det spændende om de mange nye uddannelser, som er landet i Helsingør, kan gøre en positiv forskel. Det håber jeg”, fortæller formanden.

Undersøgelsen er dog ikke spækket med bundplaceringer. Virksomhederne vurderer for eksempel, at det kommunale vejnet og den kollektive trafik fungerer – og det er et af de parametre, som vægter allerhøjest, når virksomhederne skal beskrive en god erhvervskommune. 

”Hvis virksomhederne skal fastholde deres konkurrenceevne, er det vigtigt, at varer, kunder og medarbejdere kan komme fra A til B. Her er det afgørende at det lokale vejnet fra industriområderne er gearet til tung kørsel, det er let at komme på motorvejsnettet og at der er en velfungerende kollektiv trafik. Her lander Helsingør i midterfeltet og det er jo heller ikke så tosset”, siger formand for DI Hovedstaden Peter Lanng Nielsen.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2021

  • DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2021, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 12. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • Årets undersøgelse adskiller sig fra de tidligere undersøgelser. Efter sammenlægningen af Dansk Industri og Dansk Byggeri er der blevet udarbejdet en helt ny undersøgelse med udgangspunkt i de to organisationers tidligere undersøgelser.
  • 7770 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af tre typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder, et spørgeskema til kommunaldirektører og statistik.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

Kommentarer