Debat og politik

Unge sætter sig på debatten i Helsingør

Otte klasser fra Helsingør Gymnasium har deltaget i debatprojektet BRØL og skrevet debatindlæg med udgangspunkt i deres eget liv.

Unges meninger, om alt fra klimabekymring til fraværsregler i gymnasiet og tryghed i nattelivet, sætter et stort aftryk på den lokale debat i Helsingør.

Otte 1.G-klasser fra Helsingør Gymnasium har været en del af debatprojektet BRØL, der er udviklet i et samarbejde mellem Ungdomsskolen og Helsingør Dagblad. Her skal eleverne skrive et debatindlæg til avisen, og målet er bl.a. at motivere unge til at blande sig i den offentlige debat.

Fredag den 22. oktober fik de unge så den helt store megafon, da størsteparten af siderne i avisen var sat af til en lang række af de unges debatindlæg.

– Det er vigtigt, at de unge lærer at have en mening, og at de kan komme ud med den nogle steder, hvor den måske bliver taget endnu mere alvorligt. Lige så vel som vi voksne mener, de unge skal lytte til os, så skal vi altså også lytte til dem. Derfor vil vi som lokalt dagblad gerne give pladsen, siger debat- og fællesskabsredaktør Julia Friis Jørgensen fra Helsingør Dagblad.

Unges meninger er vigtige

BRØL er ikke udviklet for bare at sætte en ung dagsorden op til efterårets kommunalvalg. Det handler generelt om at give de unge lyst til at blande sig i den offentlige samtale, og at få de unge til at tro på, at både deres egen og andres meninger er vigtige.

De unge har selv valgt det emne, de ville skrive et debatindlæg om – med udgangspunkt i deres egen hverdag og oplevelser med eller følelser omkring emnet.

Derfor afspejler de i alt 187 debatindlæg, som de unge har skrevet, en lang række emner, der viser et bredt ungeliv.

Det handler bl.a. om utrygheden ved at færdes alene i byen om aftenen. Om frustrationen over fraværsregler, der straffer en forsinket bus. Om kunsten at kombinere skolegang og lektier med tid til fritidsjob, interesser og venner. Om den kroniske skyldfølelse ved at prøve at tænke bæredygtigt, når klimaspøgelset skræmmer. Om glæden ved at være en del af den frivillige familie i det lokale foreningsliv. Og meget, meget mere.

En guldgrube af viden

Fenja Seebach Jensen, der går i 1.G på Helsingør Gymnasium, har skrevet et debatindlæg om den efter hendes opfattelse mangelfulde undervisning om kønsidentiteter i skolen.

– Den manglende undervisning gør, at der er mindre accept af trans-personer og ikke-binære identiteter, og det har store konsekvenser for dem, siger hun.

De unges holdninger kommer ikke kun til at glæde læserne af Helsingør Dagblad. På JA-Kontoret på Ungdomsskolen, der har stået for debatforløbet på gymnasiet, arbejder man løbende med unges egne idéer, holdninger og drømme.

Her oplever koordinator Gry Jensen, at BRØL-indlæggene er en guldgrube af viden til fremtidige projekter.

– BRØL giver et unikt indblik i, hvad der rører sig hos en 1.G-elev på Helsingør Gymnasium, og den viden vil vi meget gerne sætte i spil på JA-Kontoret. Vi kan se, at mange af emnerne stemmer overens med andre projekter, hvor unge har kunnet komme til orde, og det giver en god grobund for at arbejde videre med de emner på JA-Kontoret, siger hun.

JA-Kontoret står for en række projekter op til kommunalvalget, bl.a. på flere af ungdomsuddannelserne i Helsingør Kommune, der skal styrke unges demokratiske engagement.

En række af de mange debatindlæg kan læses i e-udgaven af Helsingør Dagblad den 22. oktober eller på www.helsingordagblad.dk, hvis man søger på ”unge-debat”.

Kommentarer