Seneste tal: Turismen i Helsingør har nået niveauet fra før coronakrisen
Antallet af overnatninger var i september tilbage på niveauet fra før corona. Det er især danske turister, der fylder op på de lokale overnatningssteder.
Coronakrisen har ramt turismen hårdt, også i Helsingør, hvor det store antal af især svenske, norske og tyske gæster har manglet, men hvor antallet af overnattende danske gæster til gengæld er steget under pandemien.
Antallet af internationale turister er stadig under niveauet fra 2019, men danskernes interesse for at besøge Helsingør med overnatning på hoteller mm. er steget så meget, at det samlede antal overnatninger i Helsingør i september nu rammer niveauet for september måned før krisen. Samtidig er der undervejs i pandemien sket forskydninger i forhold til de enkelte udenlandske markeder i kraft af restriktioner i de enkelte lande. Eksempelvis har der været markant længere mellem de norske turister end normalt. Til gengæld har tyskerne fyldt lige så meget som svenskerne i Helsingør Kommune i sommeren 2021.
Det viser de seneste overnatningstal fra Danmarks Statistik, der netop er offentliggjort, og som viser, hvordan september måned er gået for turismen.
Hoteller hårdest ramt
Hotellerne har på landsplan været den overnatningsform, der er hårdest ramt med en nedgang på 36% i Danmark i 2021 indtil videre. Det skinner også igennem i situationen i Helsingør Kommune, hvor overnatningerne primært sker på netop hoteller, hvorimod feriehusene under normale omstændigheder kun står for ca. 9% af Helsingør Kommunes overnatninger.
På grund af pandemien begyndte 2021 langt under det normale niveau, og det påvirker det samlede resultat for hele 2021. Men fra begyndelsen af året og frem til nu har turismen i Helsingør måned for måned arbejdet sig tættere og tættere på at indhente niveauet fra før krisen. Og med 44.800 overnatninger på Helsingør Kommunes hoteller mm. i september, markerer september måned, at kurven nu rammer 2019, hvor der var 43.000 overnatninger i september.
Citat Helsingør Kommune
Internationale gæster skal tilbage
Helsingør Kommune indledte ved årsskiftet et samarbejde med Wonderful Copenhagen som destinationsselskab for kommunen, og den indsats omfatter både markedsføring og udvikling af destinationen, herunder et særligt fokus på kulturturisme, møder og konferencer.
Hos Wonderful Copenhagen er der tilfredshed med, at det samlede antal overnatninger i september nu matcher niveauet fra før krisen, men har samtidig fuldt fokus på, at de internationale gæster skal tilbage også.
”Det er en glædelig nyhed og en vigtig milepæl, at Helsingør med de seneste tal når niveauet fra før coronakrisen. Året kom dårligt fra start under nedlukningen. Vi begyndte at markedsføre Helsingør, så snart det gav mening, først på det danske marked og senere også det svenske, samtidig med vi begyndte at promovere Helsingør over for både danske, svenske og norske mødebookere. Flere danskere end normalt har valgt at besøge Helsingør, og det hjælper noget, når den internationale turisme er i krise. Men vi skal have de internationale turister tilbage til Helsingør. Og det er vi i fuld gang med” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.
Wonderful Copenhagens turismeindsats i Helsingør Kommune i 2021 har indtil videre bl.a. bestået af marketingkampagner specifikt for Helsingør målrettet danske gæster og sydsvenske, da det blev muligt, samt markedsføring af initiativer som det nuværende Elsinore Evenings; promovering af Helsingør som destination for møder og kongresser, bl.a. ved at afholde produktkendskabsture til Helsingør for både danske, svenske og norske mødebookere; promovering af Helsingør i internationalt salgsarbejde og ny Helsingør-guide og ny VisitHelsingør-hjemmeside samt viden og værktøjer til aktørerne til tackling af krisen.
Kommentarer