Samfund

Nedsat hastighed og øget fartkontrol på Hillerødmotorvejens forlængelse

Eksisterende strækning af Hillerødmotorvejens forlængelse med 2+1 vej. Foto: Vejdirektoratet

Vejdirektoratet igangsætter nu en række tiltag på Hillerødmotorvejens forlængelse. Formålet er at opnå både en mere hensigtsmæssig trafikafvikling og bedre trafiksikkerhed på strækningen, indtil arbejdet med at omgøre den til to-sporet motorvej går i gang næste år.

Indsatsen omfatter blandt andet en reduktion af hastighedsbegrænsningen og en styrket informationsindsats.

Vejdirektoratet har været i dialog med Nordsjællands Politi, som har tilkendegivet, at politiet kan iværksætte øget fartkontrol i forbindelse med den styrkede informationsindsats. Politiet har samtidig oplyst, at såvel Hillerødmotorvejen som Hillerødmotorvejens forlængelse allerede i dag er blandt de strækninger i politikredsen, der har det højeste kontroltryk med mobile ATK-vogne.

Indsatsen består af følgende elementer:

  • Hastighedsbegrænsningen på strækningen bliver reduceret fra 90 til 80 km/t.
  • Vejdirektoratet opsætter ekstra oplysningstavler for at øge synligheden af kontrollen.

Transportminister Thomas Danielsen håber, at tiltagene vil skabe øget tryghed hos de trafikanter, som bruger strækningen til dagligt.

“Udvidelsen af Hillerødmotorvejens forlængelse begynder næste år, og det er positivt, at Vejdirektoratet og Nordsjællands Politi nu laver en ekstra indsats på strækningen for at reducere ulykkesrisikoen indtil da,” siger transportminister Thomas Danielsen.

Vejdirektoratets analyser viser, at der ikke sker væsentligt flere uheld på Hillerødmotorvejens forlængelse end på andre sammenlignelige 2+1-veje, når man holder det op imod den samlede trafikmængde. Dog kan det konstateres, at der er betydelig mere trafik på strækningen i forhold til øvrige 2+1-strækninger.

Den høje trafikintensitet betyder, at trafikken på Hillerødmotorvejens forlængelse i dag overstiger strækningens kapacitetsgrænse.

”Udfordringen med Hillerødmotorvejens forlængelse er, at der er mere trafik, end strækningen er dimensioneret til. En nedskiltning af hastighedsgrænsen fra 90 til 80 km/t suppleret med politiets fartkontrol forventer vi reducerer de kørte hastigheder og skaber en mere glidende trafik. Samlet set giver det en mere hensigtsmæssig trafikafvikling og bedre trafiksikkerhed på strækningen frem til, at strækningen skal udbygges til motorvej fra næste år,” siger Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet.

Hillerødmotorvejens forlængelse bliver udbygget til motorvej fra sommer 2025 til 2027.

Kommentarer