Samfund

Helsingør uddanner praktikvejledere lokalt

Gode praktiksteder med veluddannede praktikvejledere er vigtige i arbejdet med at rekruttere og fastholde dygtige pædagoger.

Der er mangel på pædagoger, og konkurrencen mellem kommunerne om at rekruttere og fastholde dygtige medarbejdere er gået ind. Helsingør Kommune vil gerne lægge sig forrest i feltet – og et led i det arbejde er at brande sig som uddannelsessted med gode praktiksteder med veluddannede praktikvejledere.

I alt har ca. 60 lokale praktikvejledere over de seneste uger været på uddannelsesdage i Toldkammeret. 46 praktikvejledere har gennemgået et tre dages kursus, mens de sidste 14, som i forvejen har et pædagogisk diplom-modul, har haft en enkelt opsamlingsdag.

En underviser fra Københavns Professionshøjskole stod for dagene, der bl.a. kom rundt om, hvordan rammerne på praktikstedet skal være, og hvordan vejlederen kan sikre det bedste forløb for praktikanterne.

Praktik er en stor del af pædagoguddannelsen, og de studerende har bl.a. to praktikperioder af seks måneders varighed. Helsingør Kommune har ca. 75 pædagogstuderende i lønnet praktik hvert år – fordelt på dagtilbud, SFO’er, klub og specialtilbud.

– Vi vil være et godt uddannelsessted, der tager ansvar for kvaliteten af fremtidens pædagoger. Kvalitet i praktikken kræver dygtig vejledning, og det tilbyder vi med denne uddannelse og med en modtagedag for studerende, som sikrer en god overgang mellem uddannelse og praktik, siger Niels Brockenhuus, leder af dagtilbud i Helsingør Kommune.

Uddannelsesdagene var arrangeret af dagtilbuddene, men praktikvejledere fra SFO’er og BUR (børne- og ungerådgivningen) var også inviteret med.

– Vi har et stort ønske om et netværk på tværs af de forskellige tilbud, hvor praktikvejledere kan mødes og bruge hinanden til sparring. Når vi favner bredt, står vi stærkere, siger Mette Johansen, som er leder af Børnehuset Montebello og med i gruppen, som har arrangeret den lokale vejlederuddannelse.

Et godt praktiksted

En af deltagerne i uddannelsen var Helle Sorensen, pædagog i Borupgårdskolens SFO og mangeårig praktikvejleder. Hun var glad for tilbuddet om tre dages uddannelse i Toldkammeret. For hende var der tale om et brush-up, da hun tidligere har været på flere kurser.

– Jeg tager imod al den uddannelse, jeg kan få. Vi vil jo rigtig gerne være et godt praktiksted, som er med til at uddanne de mest fantastiske pædagoger, siger hun.

Borupgårdskolens SFO har ca. en-to praktikanter årligt, og Helle Sorensen fortæller, at de giver et frisk pust. Som vejleder mener hun, det er vigtigt at være opmærksom på, at de studerende er forskellige.

– Som altid når man arbejder med mennesker, handler det om at fornemme, hvem man sidder overfor. Nogle har brug for mere vejledning end andre. Der er også forskel på, hvilken form for vejledning de studerende har behov for. Nogle vil gerne have meget struktur. Andre er mere interesserede i at snakke situationer fra hverdagen igennem. Det er vigtigt at være opmærksom på, at man skal vejlede, ikke diktere. Overordnet handler det om at hjælpe med at løfte den studerende det rigtige sted hen, siger hun.

Hun fortæller, at de fleste studerende er glade for de gode fysiske rammer i kommunen – med masser af natur lige ved hånden.

– Jeg havde en studerende, der var helt vild med rollespil, og for ham var det et slaraffenland, at der var tonsvis af steder at lege rollespil lige uden for døren, siger hun.

For arrangørgruppen bag den lokale vejlederuddannelse er håbet, at den kan blive en tilbagevendende begivenhed.

– Vi ønsker løbende at kompetenceudvikle vores praktikvejledere i samarbejde med København Professionshøjskole. Det er en vigtig del af vores rekrutteringsstrategi, at vi har attraktive praktiksteder med toptunede praktikvejledere, siger Eva Meyer, leder af Børnehuset Nyrup og med i arrangørgruppen.

Fakta om modtagedag for studerende

Helsingør Kommune og Københavns Professionshøjskole arbejder sammen om at gøre studerendes overgang fra uddannelse til praktik til en god og lærerig begivenhed. Derfor arrangerer parterne en modtagedag, hvor de i fællesskab sikrer en god overgang.

På modtagedagen får de studerende indblik i Helsingør Kommunes særlige satsninger og arbejde på det pædagogiske område, og praktikvejledere og studerende får mulighed for at drøfte aktuelle pædagogiske temaer.

Kommentarer