6. klasser er blevet klogere på kysten
I projektet ‘Kend Din Kyst’ har 6. klasse-elever lært om Helsingør Kommunes 30 kilometer lange kyststrækning – og FN’s klimamål.
Helsingør er en kystkommune med ca. 30 km kyststrækning fra Espergærde i syd til Hornbæk i nord. De fleste børn kender stranden som udflugtsmål for gåture og strandliv om sommeren og Øresund som et sted for sejlads, badning og måske fiskeri.
I projektet ‘Kend din kyst’ har Øresundsakvariet og Naturcenter Nyruphus sammen med FN-byens skoletjeneste YOUNG, sat sig for at vise kysten fra andre sider. Det sker ved at undervise elever i 6. klasse i deres lokale kyst – med fokus på kystens dyre- og planteliv og den tilpasning, det kræver af levende organismer at være en del af livet ved kysten.
Alt efter om man befinder sig på Kronborgstranden i Helsingør, stranden i Espergærde eller Snekkersten eller længere nord på i Hellebæk og Hornbæk, vil der være individuelle forskelle, der gør hvert område unikt og har indflydelse på, hvilke vækster og dyr, der lever.
Med vaders og net
I projektet blev de 20 klasser derfor sat i stævne ved den strand, der lå tættest på deres skole, så eleverne fik mulighed for at undersøge deres lokale strand.
Øresundsakvariet stod for en workshop, hvor eleverne iført vaders og udstyret med net skulle undersøge livet under vandet.
Med udgangspunkt i de dyr og planter og andre genstande, der blev indsamlet i vandet, blev der blandt andet talt om, hvorfor Øresund i sammenligning med de fleste andre havområder i Danmark har et rigt liv på havbunden – og hvad der gør Øresund specielt som havområde.
Svaret på det sidste spørgsmål er, at det er her, ferskvand fra syd møder saltvand fra nord. Og svaret på det første spørgsmål: At sandbunden gennem årene har fået lov til at være uberørt af bundtrawlere.
Formidlerne fra Naturcentret Nyruphus lærte eleverne om de zoner, stranden er opdelt i: Opskylszonen, som er grænsen mellem vand og land, strandbredden og zonen bag selve stranden.
Eleverne fik bl.a. udleveret bestemmelsesduge, jordtermometre og indsamlede viden om, hvilke dyr og planter der lever i de forskellige zoner. Fx hvad der gemmer sig i strandens tangbunker, hvordan forskellige typer sten er havnet netop her, og hvilke planter der er er spiselige.
Undervejs blev der bagt fladbrød med urter, smagt på tang og talt om, hvad klimaforandringer betyder for livet ved kysten.
Lokalt kystliv i global ramme
Hjemme på skolen fik klasserne besøg af FN-byens skoletjeneste. Gennem forskellige lege og øvelser blev det lokale kystliv sat ind i en global ramme, hvor FN’s Verdensmål 12: ‘Ansvarligt forbrug og produktion’ og mål 14: ‘Livet i havet’ var udgangspunktet.
Ud over de to workshops har alle elever fået et undervisningsmateriale, som klasserne kan arbejde videre med, og som kan bruges af andre klasser på mellemtrinnet, der ønsker at arbejde med den lokale kyst i undervisningen.
Fakta
Projektet er arrangeret af Naturcentret Nyruphus, Øresundsakvariet, FN-byens skoletjeneste, Staben for Læring og børnekulturkonsulenten for Helsingør Kommune.
Projektet er gennemført med støtte fra Helsingør Kommunes Klima- og bæredygtighedspulje.
Kommentarer